Kupující stále častěji ignorují servisní historii vozu, což bývánásledně častým důvodem nespokojenosti s koupí. Průměrné stáří ojetin kleslo na 9 let, jejich průměrná cena vzrostla na 218 tis. Kč. Vyplývá toz aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) mezi vícenež tisícovkou zákazníků, kteří si loni koupili ojetý vůz.
Nezájem o prověřování servisní historie ojetého vozu meziročně stoupá. Původ vozu si v roce 2018 neprověřovalo celkem 76 % zákazníků (73 % v roce 2017). Ti, kteří se o původ zajímali, využili k jeho prověření zejména služby dostupné online (76 %). Třetina z nich využila pomoc nezávislého odborníka např. servisního technika.
Nejčastější mi závadami, které kupující na svém voze odhalil byly problémy s elektronikou (23 %), nepřiznaná havárie vozu (12 %) či závada na motoru (11 %). Odhalené problémy byly kupujícímu kompenzovány v rámci záruky či smluvní reklamace jen ve 4 z 10 případů (37 %). Meziročně se jedná o mírné zlepšení o dva procentní body. Zbytek si musel závady odstranit na vlastní náklady. Výše jejich škody v takovém případě dosahovala v 72 % případů do 20 tis. korun, ve 23 % případů do 50 tis. korun. Vyšší sumu za opravy muselo vynaložit jen 5 % z poškozených.
Podezření na tzv. přetočení tachometru uvedlo 15 % kupujících, přičemž dalších 29 % nemá jednoznačnou jistotu, že jejich tachometr přetočený není.
„Přestože průměrné stáří prodávaných ojetin klesá, májí kupující velké rezervy v prověřování servisní historie. Jako nejlépe prověřené lze považovat ojetiny prodávané ve značkových autobazarech či velkých dealerstvích, které umožňují i prohlídku vozu s vlastním automechanikem,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA
Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že mezi nejoblíbenější ojetiny patří ŠKODA, VW a Ford, přičemž nejčastějším místem prodeje je autobazar (38 %), koupě od soukromé osoby (33 %), koupě od autorizovaného dealera (15 %), dovoz ze zahraničí (13 %). Pouze v 1 % případů se jedná o nákup od firmy, která své služební auto prodává.
Mezi tři nejzásadnější kritéria při výběru vozu patří cena (89,3 %), počet najetých km (81 %) a rok výroby (52 %). O budoucí provozní náklady se zajímalo jen 4 % kupujících.