Roční Škoda Octavia s nájezdem do 20 tisíc KM s cenovkou pod půl milionu korun je minulost. Ačkoli v posledních dvou letech ceny ojetin významně rostly, v roce 2023 se růst cen zastavil. Před inflační úroveň se jejich ceny jen těžko vrátí. Důvodem je růst cen nových vozů, dlouhé dodací lhůty a ekonomická situace. Sekundární trh s nastupujícím jarem čeká oživení a některé autobazary již hlásí rekordní prodeje. Ceny už totiž strmý růst zastavily.
Píše se rok 2019 a kupujete dva roky starý vůz Toyota Yaris. Benzínový čtyřválec s nájezdem 20 tisíc KM a cenovkou 249 000 Kč. V letošním roce 2023 prodáváte stejný vůz s nájezdem 65 000 Km za cenu 282 000 Kč. Za 4 roky používání a nájezdu 45 tisíc kilometrů je váš ojetý vůz o 33 000 korun dražší, než když jste ho kupovali. Nejedná se přitom o sen prodejce ojetých vozů. Jedná o realitu roku 2023.
„Ceny ojetin reagují na inflaci úplně stejně jako ceny nových vozů. Jestliže jsou dodací lhůty nových vozů delší než jeden rok, stává se kvalitní ojetina horkým zbožím i v době ekonomické krize,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.
AOOA si udělala analýzu prodejních cen ojetých vozů. Cílem bylo porovnat ceny prodávaných ojetin mezi rokem 2019 a koncem roku 2022. Vstupním atributem byla vždy průměrná mediánová cena vozu s nájezdem okolo 20tis KM a stářím max 2 let v roce 2019. Na stejný vůz, se stejnými atributy jsme se podívali na konci roku 2022.
Například Škoda Octavia podražila za 3 roky o 170 000 kč. Navýšení ceny dosahuje oproti roku 2019 34 %. Škoda Fabia podražila o 74 000 korun a navýšení ceny představuje 25 %. Škoda Superb podražila o 200 tis korun a navýšení ceny za tři roky představuje 27 %.
Pohyb cenové hladiny neprodávanějších ojetých vozů v ČR mezi roky 2019-2022
Vysoké ceny ojetin jsou současně živnou půdou pro podvodníky. Fenomény stáčení tachometrů, opravování vozů po tzv. totálních škodách anebo zamlčování původu vozu začínají hrát opět v době zdražování významnou roli i při prodeji ojetin v ČR. Lék pro kupující je celkem jednoduchý:
„Většinu rizik spojených s koupí ojetiny lze relativně snadno minimalizovat. Stačí investovat pět set korun do mezinárodního prověření servisní historie a získáte 90% jistotu, že vám váš nový vůz přinese radost a nikoli těžké spaní“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.