Kvůli koronavirovým opatřením vládne letos na trhu ojetin nestabilita. Důvodem je především menší nabídka v důsledku nižšího počtu dovezených ojetých aut a také menší ochota lidí vyměňovat v tomto období svá auta za novější.
Největší propad dovozů osobních ojetých aut zaznamenal trh v dubnu, kdy se meziročně do Česka dovezlo o 53 % méně vozů. Ačkoli se počet dovezených ojetin začal postupně navyšovat, do plusových hodnot se dovozy dostaly až v září, kdy se počet ojetých aut ze zahraničí meziročně navýšil o 4%. Celkově se letos do Česka dovezlo 114 493 osobních ojetých vozů, tedy o 21 490 vozů méně než loni, což představuje meziroční pokles o 16 %.
A bohužel se k nám ve třetím čtvrtletí dovážela zase o něco starší auta. Podíl těch, která vykazují více než 10 let stáří, se meziročně navýšil o 2, 2 procentního bodu na 53,6 %, přičemž průměrné stáří dosahovalo 10,7 let. Před rokem to bylo 10,3 roku. Dovozy starších aut mají nepříznivý vliv na stárnutí českého vozového parku, jehož stáří dlouhodobě narůstá a v kategorii osobních aut letos poprvé překonalo hranici 15 let. Průměrné stáří všech prodávaných ojetin činilo letos zatím 9,5 roku.
Podíl ojetých aut ze zahraničí tvořil na trhu prodávaných ojetin zhruba polovinu (49 %) nabídky. Kromě letos dovezených aut se přeprodávají i vozy dovezené v minulých letech. Pětinu nabídky (21 %) tvoří auta z Německa, respektive ta, u nichž prodejce deklaruje německý původ. Jak Cebia letos zjistila analýzou 47 000 dovezených a letos inzerovaných vozidel, pětina z nich má ve skutečnosti jiný původ, než tvrdí prodejci. Zatímco průměrné stáří letos dovezených vozidel činilo 10,7 roku, stáří všech prodávaných ojetin se zahraničním původem, tedy včetně těch dovezených v minulých letech, dosahovalo 11,5 roku. Výrazně mladší se prodávají české ojetiny, jejichž průměrné stáří bylo letos 7,1 roku. Jde často o vozy z firemních flotil a operativních leasingů, kterých už však začíná být na trhu nedostatek. A tento trend by měl i nadále pokračovat, protože kvůli menšímu počtu nových aut, která se letos vyrobila, a menší ochotě firem nyní měnit auta za mladší, bude počet mladých vozů s českým původem ještě klesat. Největší certifikovaný program Škoda Plus hlásí od července snížení nabídky vozů o 20 % na téměř 7 000 vozů, z toho 5 500 vozů značky Škoda. Většina z nich jsou vozy do stáří 4 let.
Právě nižší počet zánovních a mladých vozů vedl v důsledku k jejich zdražení. Ve třetím kvartálu se mladé ojetiny často vyvážely k prodeji do zahraničí a vzhledem k jarnímu významnému poklesu výroby nových aut napříč Evropou lze očekávat, že se vozy budou do zahraničí vyvážet i nadále. Vývozům totiž nahrává i slabší kurz koruny, který na druhou stranu pro český trh znamená, že se k nám budou dovážet levnější ojetiny – tedy zpravidla starší, případně opravené po havárii či poškození.
Průměrná cena ojetých vozů se tedy začala ve třetím kvartále zvyšovat. Zatímco v prvním pololetí klesla meziročně o 7 % na 212 000 Kč, na konci třetího čtvrtletí už dosahovala 228 600 Kč, což představuje navýšení o téměř 8 %. Meziročně pak došlo ke zvýšení průměrné ceny o 1 %. Kromě zdražování zánovních ojetin táhnou růst cen také nekalé praktikyna trhu, které vedou k umělému navyšování hodnoty vozů. Oproti prvnímu pololetí se snížil průměrný počet najetých kilometrů o 5 000 na 161 000 km, což vzhledem k nižší nabídce nových ojetin může znamenat, že se více stáčejí tachometry. Lidé nejsou ochotni platit více za vozy s vyšším kilometrovým nájezdem, a tak dochází k manipulacím s tachometry, aby vozy byly za požadovanou cenu lépe prodejné. Auta na naftu vykazovala v průměru o 47 000 najetých km více než auta na benzín.
Vyšším cenám nahrává také časté zatajování havárií. Jen za polovinu září odhalila Cebia u aut dovezených ze zahraničí 2 443 havárií a poškození v celkové hodnotě 231 milionů korun, a to díky novým záznamům v systému Autotracer, který slouží k prověření historie ojetých vozů. Během září do něj přibylo 195 milionůdat o haváriích a stavech tachometrů u dovezených aut. Podíl ojetých aut, která mají uvedeno, že jsou havarovaná, dosahoval přitom na velkých inzertních portálech pouhých 0,7 %. Ve skutečnosti vykazuje havárii či poškození zhruba 25 % pětiletých vozů, v případě desetiletých aut je po havárii či poškození přibližně 60 % z nich.
Ve třetím kvartálu došlo k oživení poptávky po ojetých autech, což vedlo ke snížení průměrné prodejní doby ze 106 na 98 dní oproti první polovině letošního roku. V meziročním srovnání se ojetá auta prodávala o 15 dní déle. Zájem o ně začal ve větší míře přibývat během letních prázdnin a v o něco menší míře pokračoval i během září. „Jarní poptávka, která byla letos utlumená kvůli koronaviru, se tak přesunula do letních měsíců, kdy řada lidí nakupovala auto pro cestu na dovolenou, nebo lidé využili volných dní k výběru ojetého auta,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Právě jaro a podzim patří z hlediska prodeje ojetých vozů každoročně k silným obdobím. Vzhledem k uzavření prodejních míst během několika březnových a dubnových týdnů však ani zvýšený zájem o auta v posledních měsících nezkrátil průměrnou dobu prodeje za celý letošní rok o více než 8 dní.
Zvýšení poptávky a prodejů ojetých vozidel ve třetím kvartálu potvrzuje i největší certifikovaný program Škoda Plus, jehož prodeje se v letošním roce díky posledním měsícům vyrovnaly loňským číslům, nezatíženým dvouměsíčním výpadkem. „V červenci a srpnu jsme zaznamenali absolutní prodejní rekordy. Velmi úspěšné bylo také září, kdy jsme prodali téměř 5 000 aut, což bylo meziročně o 45 % více,“ uvedl Pavel Kašpar za Škoda Plus s tím, že se letos dostali těsně pod hranici 40 000 prodaných ojetých aut a věří, že dalších 10 000 jich ještě letos prodají. Meziroční nárůst prodejů zaznamenal program Škoda Plus u ročních vozů, které posílily o modely Scala a Kamiq.
V nabídce letos stále převažovala auta na naftu, která tvořila 55 % trhu. Podíl benzínových aut byl 43 %. Nejprodávanějším modelem byla stále Škoda Octavia (12 %). Vozy značky Škoda tvořily 24 % nabídky, vozy Volkswagen 9 %. Auta koncernu Volkswagen tak zaujímala třetinový podíl na trhu. Stejně jako dosud se nabízely nejvíce vozy šedé a stříbrné barvy a dále černá auta následovaná bílými a modrými.