V Poslanecké sněmovně se konal 8. října 2019 seminář o ochraně spotřebitelů při koupi ojetých vozů. Pod záštitou předsedy podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka (ANO) ho společně uspořádaly Svaz obchodu acestovního ruchu a Institut pro politiku a společnost. Reagovali tak na nekalé praktiky a nešvary, které ohrožují české spotřebitele při koupi ojetého vozu. Kromě oblíbeného stáčení tachometrů jde o podvody s DPH, zatajování servisní historie a havárií či pozměňování identity vozu při dovozech ze zahraničí. Právě u dovážených ojetých aut je proto největší rizikoz pohledu bezpečnosti vozidla. Velká část dovezených aut navíc splňuje pouze zastaralé emisní normy.
Předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník zahájil seminář informací ohledně prodeje ojetých automobilů. V České republice se každým rokem prodá zhruba třikrát více ojetýchaut než nových. V loňském roce dosáhl počet prodaných ojetin přibližně
765 000 ks, průměrná cena za ojeté auto činila 228 000 Kč. Hodnota trhu prodávanýchojetých vozidel se tak loni rovnala 174 miliardám Kč.
Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, neboť lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně více zaplatit, český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo o skoro dva roky nižší.
Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily se zaměřil na věkovou strukturu českého vozového parku. Více než polovina dovážených ojetých osobních aut je starší 10 let. Přitom každé páté dovezené vozidlo do 11 let stáří prodělalo škodní událost, o níž jeho český majitel pravděpodobně ani neví, u starších vozů lze očekávat poškození ještě častější. Technický stav dovážených ojetin v kombinaci s jejich stářím tak snižuje bezpečnost na českých silnicích. Vzhledem ke stáří dovážených vozů je navíc zřejmé, že velká část z nich splňuje zastaralé emisní normy, což zhoršuje životní prostředí v Česku.
Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia zmínil, že stočený tachometr má zhruba třetina prodávaných ojetých aut. Takové auto je pro kupujícího v průměru o 20 % dražší, než kolik by mělo stát v případě, že by stočený tachometr nemělo. V podobné výši pak čekají nového majitele výdaje za nepředvídané opravy a údržbu v následujících letech, které jsou spojeny s vyšším nájezdem kilometrů. Nejtěžší je odhalit stočený tachometr u aut z dovozu. Objem podvodů kvůli přetáčení tachometrů přitom dosahuje už 10 miliard korun ročně. Kromě podvádění s tachometry trápí český trh ojetých vozidel i zakrývání vážných havárií či dovozy přestárlých aut, jejichž emisní normy jsou již za hranou přijatelnosti.
V rámci panelové diskuse zazněla proto především dvě konkrétní doporučení ke zlepšení situace na českém trhu ojetých vozidel. Je to jednak intenzivnější osvěta ohledně prověřování vozů a dále zpřísňování dovozu těch nejstarších vozů, jejichž emisní normy jsou již významně překonané. V této souvislosti připomenul Tomáš Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy, které jiř před deseti lety vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů. Stát by měl v této politice pokračovat.
Diskuse na semináři se kromě organizátorů a reprezentantů zákonodárných sborů zúčastnili zástupci státních institucí včetně České obchodní inspekce a Ministerstva financí ČR a představitelé profesních i spotřebitelských sdružení: Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) a Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).